JUBILEUMSÅR . Det er 25 år siden My Sisters fikk offentlig registrering som en NGO (ikke statlig organisasjon) i Etiopia. Det skjedde svært høytidelig med underskrift av kontrakt og tilogmed en kort overføring i TV. Hva betydde det.? Jo at MS nå måtte oppfylle det som var lovet i kontrakten. Regnskap, revisjon og alle formaliteter overfor myndighetene måtte være i orden. Alt dette hadde MS allerede hatt i orden og praktisert i lang tid. Denne høytidelige signeringen skjedde i juni 1994. Vi åpnet også samtidig det første senteret med bruktbutikk, brudesalong og en liten førstehjelpsklinikk. Det var en stor dag for My Sisters med taler og lykkeønskninger.

Vi ville markere de 25 årene fordi Aster Hailemichael og Ayantu Shiferraw ble invitert til Stockholm for et jubileum (Svensk Adopsjonscenter) Da var det naturlig å invitere dem til Norge. Det ble feiring i Sande Menighetssenter med godt oppmøte, flott program og engasjert tale av Sandes ordfører. Og det ble en god gave til arbeidet. Det ble også gitt en spesiell gave som skulle brukes til feiring for de ansatte i prosjektet i Addis ved en senere anledning.

I november fikk så Dagfrid Bråtane og Marit Bakke invitasjon til feiringen i Etiopia.

Det ble en gledesfest av de store. De vet å lage fest. Sterkest inntrykk ga nok alle de som kom fram og fortalte hvordan MS hadde båret dem gjennom vanskelige tider og gitt dem nytt liv og håp.

MS har vokst og blitt en solid organisasjon. Og nå i jubileumsåret kunne de vise fram en levedyktig avlegger også. De kaller seg «My Sisters Family» og har kommet igang på helt eget initiativ. Det er tidligere fosterhjemsbarn som nå er blitt staute unge voksne. De fleste med en solid utdannelese og nå i arbeid. De ønsker å bidra tilbake til MS som takk for den hjelpen de selv hadde fått.

De besøker fostefamiliene MS nå har, de besøker gamlehjem og de er blodgivere. De planter trær og reparert hus på dugnad. De er vel den beste jubileumsgaven MS kunne få.

Gå Ut Studentene(GUS) vil også ha mye glede av å være med i denne gruppa. Det er 5 GUS studenter i år (2 gutter og 3 jenter) Bezlenta tar seg godt av dem og de er ikke MS sitt ansvar annet enn når de er i arbeid hos MS.

Byggesaken sto i stampe en kort tid. Nye restriksjoner. MS måtte bygge to etasjer i tillegg, altså et bygg på 5 etasjer. Har vi råd til det? Det er nå en kompetent byggekomite der ute som tar tak. Nye regler for NGO også. De blir nå oppfordret til å skaffe egne inntekter. Dette var ikke lov før. Nå har de grønt lys og skriftlig tillatelse til å bruke de to ekstra etasjene til Gjestehus. Spesielt når vi nå ligger 3-4 minutter i gåavstand til en av de fineste og oppreklamerte parkene i byen, så vil et gjestehus ligge perfekt til. Med alle nye papirer etc ligger nå søknad om byggetillatelse tilbake igjen et sted i prosessen. Komiteen følger opp. Dagfrid fikk flere og nyttige møter med ato Abu og komiteen. Dagfrid fikk også en grundig oversikt over reparasjoner som var nødvendige på Gorfu daghjemmet. Selv om byggesaken trekker ut og bygninger smuldrer sammen så er det en glad optimisme å se hos alle de ansatte. De har en hektisk hverdag med mange utfordringer, men pågangsmotet er stort og de takker Gud for alle gode resultater. De får virkelig hjelpe mange. Vi to gjestene fra Norge var imponert.

Økonomisk har det gått bedre dette året. Vi har hatt et lite overskudd som vi har kunnet overføre til byggefondet. Vi håper dette vil fortsette. Fødselsdagsgaver betyr mye. Og i år har vi også fått overta et fond som Brain Care (dr. Gabriel Lende) hadde da denne organisasjonen ble overtatt av andre. Det var over 100000 kroner. Slikt monner.

Men fra 1januar 20 vil støtten fra Forum Syd i Sverige opphøre. Svensk Adopsjonscentrum er lagt ned og derfor avslutter de deres forbindelse med MS. Dette må vi i MSI dekke opp for.

Men vi er optimistiske.

Vi har i år hatt tre styremøter : 29 januar, 6 mai og 17 september. Vi blir flinkere til å konferere over telefon etterhvert og bruker e-post. Jørn Lemvik har vært sammen med oss på disse møtene og gitt gode råd. Vi håper han kan hjelpe oss med å få skattefritt fradrag for givere og også finne fram til giverorganisasjoner, firmaer etc som kan gi litt mer økonomisk forutsigbarhet. Han har et stort nettverk .

Tilbakeblikk på året 2019 gir stor grunn til glede og det er stor enighet om at arbeidet må fortsette til livsviktig hjelp for så mange der ute i Etiopia som trenger det

Sande Januar 2020

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!